שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
ארבע האמיתות הנאצלות  

ירושלים סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית ירושלים המדריך המלא  ל ירושלים, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בירושלים.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
ארבע האמיתות הנאצלות
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את ירושלים שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

ארבע האמיתות הנאצלות

 
 

ארבע האמיתות הנאצלות

19.3.2010  
 
 
איזון עדין
הגוף והנפש קשורים ומשפיעים זה על זה. מטפלים בגוף, נוגעים בנפש ומתאחדים לשלם
כתבות נוספות :
  • זה הכל בראש
  • התאהבות מעבר לפינה
  • איך להימנע מהשמנת חורף?
  •  
    הבודהה מציג את בעיית הסבל במבנה בן ארבעה חלקים, שנהוג לראות בו מבנה כמו-רפואי לאבחון מחלות ולריפוין, וזאת משום הזיקה העמוקה שבין תורת הבודהה לבין עולם הרפואה, וליתר דיוק רפואת הנפש
    לחץ לצפיה בגלריה

    ארבע האמיתות הנאצלות

    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share

    המבנה מחולק ל: 1) הגדרת המחלה 2) סיבת המחלה 3) אפשרות הריפוי של המחלה ו- 4) אופן הטיפול הנכון לריפוי המחלה. כך, תוך שימוש במבנה אבחוני-טיפולי זה, הצביע הבודהה על 1) הסבל 2) על סיבת הסבל 3) על אפשרות פתרון הסבל ו- 4) על הדרך לפתרונו, בתורה שנקראת "ארבע האמיתות הנאצלות".

    האמת הנאצלה הראשונה
    זוהי האמת הנאצלה של הסבל: לידה היא סבל, הזדקנות היא סבל, חולי הוא סבל, מוות הוא סבל; עצב, מרירות, כאב, מצוקה ויאוש הם סבל. מגע עם משהו לא נעים הוא סבל, פרידה מהאהוב היא סבל, כל משאלה שלא התגשמה היא סבל - בקיצור כל חמשת המצרפים הם סבל.
    (דהמצ'קוופאטוה סוטה, סמיוטה ניקאיה 5.421)

    הסבל שהמילה דוקהה מייצגת הוא לא רק אותה תחושה שעליה חושבים כששומעים את המילה סבל בהקשר התרבותי העברי המודרני; הסבל הבודהיסטי לא מסתכם בתחושה המתלווה למעשי אלימות קיצוניים כמו מלחמה, או כמו מותו של אדם אהוב, גם לא ב"איי, כואב לי!" או ב"אוי, עצוב לי!". אין ספק שכל אלה הם סבל.

    ואולם הסבל, כפי שהוא נתפס בבודהיזם, כולל בתוכו גם דברים שבאופן רגעי גורמים עונג, אבל שבטווח הארוך מובילים לאי נחת, אי סיפוק, או אי שביעות רצון. עיקרון זה תקף לגבי כל דבר שנתפס כעונג - מההנאה הפשוטה שבאכילת שוקולד ועד להנאה והעונג שבשהייה עם אדם אהוב, עבודה אהובה, חיות, בריאות, וכן הלאה.

    נתחיל בקטן: נאמר שאני אדם שאוהב במיוחד שוקולד. אני אוכל שוקולד שוויצרי משובח ומתענג על כל נגיסה, וכמו כל דבר אחר בחיים, אחרי זמן מה, השוקולד נגמר והמתיקות חולפת. ואני רוצה עוד, אבל מה לעשות? אין. נגמר. ולא נחמד לי עם זה. אני מודד את הסיפוק שלי במונחים של נחת מול אי נחת. של טוב כנגד לא טוב. שוקולד - טוב; לא שוקולד - לא טוב.

    כשאני רואה את האישיות שלי כנפרדת מכל שאר הדברים, וכשאני נאחז ברעיון שדברים שמוצאים חן בעיניי יכולים או צריכים להישאר שלי, או איתי, אני נופל לתוך מלכודת הסבל.

    אותו הדבר מתרחש גם עם דברים שלא מוצאים חן בעיני. אני רוצה שהם ייעלמו. שייגמרו. לכן אומר הבודהה שלידה היא סבל; מכיוון שבסופו של דבר, אם נולדתי - אין ספק שגם אמות. ואני הרי רוצה לחיות, ולא רוצה למות. ואני יודע שככל שאני מזדקן, ושככל שמצב הבריאות שלי נעשה ירוד, כך אני מתקרב עוד ועוד ליום מותי.

    אז מה אומר הבודהה על כל זה? "כל זה הוא סבל". למה? מכיוון שכל זמן שאני מפחד למות, להזדקן, או לחלות, אני בעצם מפחד גם לחיות. לחיות באמת.

    האמת הנאצלה השנייה
    וזוהי האמת הנאצלה של מקור הסבל. הסבל עולה מתוך הצמא (השתוקקות), שמוביל להתהוות מחדש, שמלווה בתשוקה שלובה בעונג, ומהנהייה אחרי עונג שעכשיו הוא כאן ועכשיו הוא שם - כלומר הכמיהה לעינוגי החושים, הכמיהה להמשכיות החיים וההשתוקקות לעוצמה.
    (דהמצ'קוופאטוה סוטה)

    האמת הנאצלה השנייה מבהירה את מקורו של הסבל; את מקורם של כל אי נחת, אי סיפוק, או אי שביעות רצון. סבל נוצר כשיש פער בין מה שאני חווה כאן ועכשיו לבין מה שהייתי רוצה לחוות במקום אחר או בזמן אחר.

    אני משתוקק למשהו שאין לי, או שאני משתוקק לכך שמשהו שיש לי כרגע ימשיך להיות שלי גם ברגע הבא. ואני סובל כשאני מסרב לקבל את היות הדברים בני חלוף. אני נאחז בדבר שאליו אני משתוקק ומפחד שאאבד אותו.

    אם נחזור לדוגמת השוקולד, נוכל לראות שלא רק המצב שבו אין לי שוקולד מהווה מקור של סבל. אם יש בידי כרגע כמה שוקולד שרק ארצה, נאמר שני קילוגרמים של שוקולד, ואני מפחד שמישהו יבוא וייקח אותם ממני, יכול להיות שאחליט לאכול את כל השוקולד בבת אחת. סביר להניח שאחר כך אקיא.

    אז מה עושים? איך מפסיקים את הכאב? איך מגלים את הסיבה לכאב ומה עושים עם ההתמכרות לתרופות משככות כאבים, שהשפעתן, כמו השפעתו של כל דבר אחר בעולם, דינה להתפוגג? באמת הנאצלה השלישית, מציע הבודהה רמז לפתרון.

    האמת הנאצלה השלישית
    וזוהי האמת הנאצלה של הפסקת הסבל: להפסיק באופן מלא את אותה ההשתוקקות, כך שלא תיוותר כל השתוקקות, לעזוב אותה, להיות חופשיים ממנה, להשתחרר ממנה, לא להותיר לה מקום.
    (דהמצ'קוופאטוה סוטה)

    די למשככי הכאבים. די להסטת תשומת הלב ממקור הכאב. די לבזבוז הזמן והאנרגיה על פתרונות ביניים זמניים ולא ממצים. הפתרון שמציע הבודהה הוא פתרון יסודי, בסיסי וחסר פשרות.

    הבודהה ניגש היישר אל שורשי הסבל: אל ההשתוקקות עצמה. זו אינה תורת נפש שמנסה להפוך אנשים אומללים בצורה פתולוגית לאומללים בצורה נורמלית או סבירה. הפסיכולוגיה של הבודהה מציעה פתרון כולל וגורף לבעיית הסבל; טיפול שורש, אם תרצו: יש להפסיק באופן מלא את ההשתוקקות. כשלא אשתוקק - לא אסבול.

    אם אין פער בין מה שיש כאן ועכשיו לבין מה שהייתי רוצה שיהיה, אפשר לראות מה יש באמת - כאן, עכשיו. אם אני מבין, באמת ובתמים, שכל הדברים נמצאים כאן באופן זמני ושבמוקדם או במאוחר ייעלמו אז אני יכול לגעת בהם באמת, ליהנות מהם, לחיות אותם ובו בזמן גם לאפשר להם להתקיים כדרכם.

    אם אני נאחז בשוקולד, לופת אותו חזק בשתי ידי, יימס השוקולד בחומה וכוחה של לפיתתי, ילכלך את ידי ולא אוכל עוד ליהנות ממנו.

    אם אני לא משתוקק להפסיק את הכאב רק באופן זמני, אני יכול לראות את מקורו ולפתור אותו בצורה עמוקה יותר. אם נשהה עוד רגע עם דוגמת השוקולד, הרי שאם אני לא נאחז בהשתוקקות לשוקולד, כל קוביית שוקולד שנקרית על דרכי היא הפתעה נעימה.

    אם אני באמת ובתמים לא משתוקק לשוקולד, אם אני לא נאחז בו, לא לופת אותו, אולי אוכל גם לחלוק מעט מהשוקולד עם אלה שבסביבתי; לאלה שלפני כן לא שמתי לב עד כמה הם רעבים, כי הייתי מרוכז מדי ברעב הפרטי שלי.

    האמת הנאצלה הרביעית
    וזוהי האמת הנאצלה של הדרך המובילה להפסקת הסבל: אין היא אלא הדרך הנאצלה בעלת שמונת הנתיבים, כלומר: השקפה נכונה, נחישות נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, אורח חיים נכון, מאמץ נכון, מודעות נכונה וריכוז נכון.
    (דהמצ'קוופאטוה סוטה)

    הבודהה אינו מציג הגיג או רעיון להשתעשע או להגות בו; באותה דרשה, שבה מציג הבודהה את ארבע האמיתות הנאצלות, הוא מבהיר שאין די בהבנתן האינטלקטואלית ושדבריו הם בראש ובראשונה הנחיה מעשית לפעולה ממשית בעולם.

    כדי שארבע האמיתות הנאצלות יוכלו להפוך לכלי ממשי בידיו של המתאמן בדרך הבודהה, יש לחקור את הסבל עד תום, יש לעזוב את מקור הסבל, יש לחוות את קץ הסבל ויש לממש את הדרך המובילה לקץ הסבל.

    לכל אחת מן האמיתות הנאצלות, אומר הבודהה, יש להיענות בשלוש דרכים: יש להבין את העיקרון, יש לבצע את הפעולה שנדרשת בנוגע לו ויש לוודא שהפעולה הנדרשת בוצעה במלואה. כך, ב-12 אופנים (שלושה סוגי היענות לכל אחת מארבע האמיתות), יכול המתאמן בדרך הבודהה להתעורר באמת מחלום הסבל ולממש את קץ הסבל עד תום.

    * הקטע מקוצר מתוך ספרו של יובל אידו טל "בודהיזם- מבוא קצר"

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בירושלים סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה בבראסרי
    בראסרי
    בליבו של הכפר עין כרם, כיום שכונת עין כרם בירושלים, נפתחה לה מסעדת בראסרי עין כרם. בניין מדהים בן שתי קומות, בקומת הכניסה מספר חדרים לישיבה ולאירועים פרטיים, בר מרכזי.

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את ירושלים שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
      ארבע האמיתות הנאצלות
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של ירושלים| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בירושלים | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בירושלים | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בירושלים | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בירושלים| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    תל אביב : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Tel aviv
    חיפה : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Haifa
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya